Львівському тролейбусу 69 років

Львівському тролейбусу 69 років

04

27 листопада 1952 року у Львові почався регулярний рух тролейбусів із пасажирами.

Перший тролейбус на лінію вивів водій Іван Романович Троян – це була машина моделі МТБ-82Д із № 4. Історія зберегла імена усіх водіїв, які відкривали тролейбусний рух у Львові. Окрім І.Р. Трояна це були Б.І. Пурський, Н.С. Мистюк та А.В. Дубенкова. На той час у Львові була лише одна тролейбусна лінія – від пл. Адама Міцкевича, в самому центрі Львова, до Головного залізничного вокзалу. У тролейбусному парку , який розташовувався тоді на території трамвайного депо № 1 на вул. Городоцькій, 185 було 5 тролейбусів МТБ-82Д радянського виробництва, що були виготовлені на заводі імені Урицького в місті Енгельсі.

photo_2021-11-26_10-40-59

Від тоді до сьогодні на маршрутах Львова змінилося кілька поколінь тролейбусів – машини МТБ-82Д (вони працювали у 1952 – 1973 рр.) змінили тролейбуси «Київ – 2» і «Київ – 4» виробництва Київського заводу електротранспорту ім. Дзержинського (1962 – 1978 рр.), тролейбуси-первістки Львівського автобусного заводу ЛАЗ-695Т (1963 – 1971 рр.). Із 1969 року у Львові розпочалася «чеська тролейбусна епоха» у 1969 – 1991 рр. до Львова постачалися тільки тролейбуси «Skoda» моделей 9Тр і 14 Тр. Із 1994 року Львів почав закуповувати тролейбуси Львівського виробництва – спочатку ЛАЗ-52522, а потім низькопідлогові ЛАЗ Е183. У 2012 – 2014 р. надійшла іще одна партія чеських тролейбусів, в тому числі двосекційні машини «Skoda 15Tr». Із 2014 р. Львів отримує комфортабельні і красиві тролейбуси «Електрон» Т191. Загалом надійшло 60 таких тролейбусів.

photo_2021-11-26_10-41-08

Цікаво, що вперше ідею збудувати у Львові лінії безрейкового електричного омнібуса (тоді так називали тролейбус) було висловлено у 1909 році. Автором ідеї був керівник «Міських закладів електричних», відомий інженер-електротехнік Йозеф Томицький . Він запропонував магістрату збудувати тролейбусні лінії на Високий Замок, по вул. Кадетській та Стрийській до верхньої частини парку Кілінського (нині – Стрийський), а також до Городоцької рогачки. За словами інженера, вартість будівництва ліній «безрейкового електричного омнібуса» мала бути в чотири рази дешевшою, а ніж будівництво трамвайних ліній. Нажаль, магістрат відхилив цю пропозицію і на Високий Замок проклали унікальну в своєму роді трамвайну лінію.

Удруге про будівництво тролейбусних ліній у Львові заговорили у другій половині 1930-х років, коли постало питання сполучення центральної частини міста із околицями. Проте реалізації цих планів завадила ІІ світова війна.

При розробці першого радянського генерального плану розбудови Львова було передбачено запровадження тролейбусного руху. У червні 1947 року інженери харківської контори «Укркомунпроект» розпочали проектування тролейбусних ліній у Львові. Проте далі проекту тоді справи не пішли. Підготовка до запуску тролейбусного руху у Львові розпочалася у 1951 році, коли на проспекті Свободи демонтували трамвайні колії, натомість трамвайну лінію проклали по вул. Підвальній та Гонти.

photo_2021-11-26_10-40-50

У травні 1952 року Рада Міністрів УРСР затвердила будівництво тролейбусних ліній довжиною 10,5 км . у Львові вартістю 7,2 млн. рублів і затвердила фінансування цих робіт. Тролейбуси для Львова замовили на заводі імені Урицького в місті Енгельсі Саратовської області, контактний дріт – в місті Алмалик в Узбекистані. Деталі контактної мережі виготовив Київський завод електротранспорту імені Дзержинського та промислові підприємства Львова. Підготовка майбутніх тролейбусників проводилася в Києві у тролейбусному парку № 1 під керівництвом інженера М. Покришевського та водія-наставника Григор’єва. Майбутні львівські водії тролейбусів опанували кермування цими транспортними засобами в Києві на тролейбусній лінії по Брест-Литовському шосе.

Керували будівництвом тролейбусної лінії начальник Львівського трамвайного тресту Семануїл Захарович Вайнштейн (родом із Одеси) та головний інженер Сергій Васильович Половенко . Будівництво тролейбусної лінії від пл. Адама Міцкевича до головного вокзалу по сучасним пр. Свободи, вул. Гнатюка, Листопадового Чину, Шептицьких, Короткій, Чернівецькій та пл. Двірцевій було завершено у кінці жовтня 1952 р.

Планувалося, що тролейбусний рух у Львові буде відкрито 7 листопада 1952 року – до 35-ої річниці Жовтневої революції. Проте сталося не так, як гадалося. Завод імені Урицького затягнув із виготовленням тролейбусів, отож на залізничну станцію «Львів» машини прибули лише 8 листопада . Їх швиденько розвантажили і відбуксирували в депо. У той же день почалася обкатка лінії. А 27 листопада 1952 року у Львові почався регулярний рух тролейбусів із пасажирами. Таким чином з третьої спроби вдалося таки запустити тролейбусний рух у місті Львів.

ЛКП «Львівелектротранс» дякує авторам тексту: Антону Лягушкіну та Дмитру Янківському.

Світлини запозичені із сайтів «Міський електротранспорт», «Центр міської історії Центрально-Східної Європи» та «Фотографії Старого Львова».

Дата добавлення: 2021-11-26 10:45:00
Кількість переглядів: 117
Автор: Makovetsky Pavlo